Data wydarzenia: 12/05/2022

XXI Festiwal Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi

XXI Festiwal

Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi

w dniach 09 – 16 maja 2022,

  wydarzenia naukowe, kulturalne i artystyczne przygotowane  przez łódzkie uczelnie wyższe, instytucje naukowe, kulturalne oraz przez Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN w Łodzi.

W programie  XXI Festiwalu występują pracownicy i doktoranci z Centrum, których będzie można zobaczyć i wysłuchać  w dniu  12.05.2022 r. (Politechnika Łódzka, Alchemium, Żeromskiego 114, 90-543 Łódź, budynek A34):

  1. prof. Teresa Basińska– „Od cząsteczki do nanocząstki. Podróż do świata nano- i mikrocząstek polimerowych” godz. 10:30-10:50, sala nr 2

Wykład będzie dotyczyć metod syntezy, budowy i właściwości cząstek o różnych kształtach, złożonych z łańcuchów polimerowych. Podczas wykładu zostaną przedstawione sposoby otrzymywania cząstek z małych cząsteczek, a także metody otrzymywania nano i mikrocząstek z gotowych długich łańcuchów polimerowych. Ponadto, zostaną zaprezentowane nano i mikrocząstki o różnej morfologii do różnego rodzaju zastosowań, a także przedstawione zostaną zależności między morfologią cząstek, właściwościami a wykorzystaniem praktycznym.

  1. dr hab. Monika Gosecka– „Zaawansowane nośniki leków w terapiach ginekologicznych” godz. 13:20-13:40, sala nr 1

Leczenie zakażeń pochwy polegające na doustnym przyjmowaniu leków wiąże się często z występowaniem wielu skutków ubocznych. Alternatywą jest dostarczanie leków do miejsca zmienionego chorobowo przy użyciu globulek dopochwowych. Terapia ta jest jednak często nieskuteczna wskutek niekontrolowanego wycieku zawartości globulek, i w rezultacie krótkiego czasu oddziaływania leku z chorą tkanką. Wiąże się to z koniecznością kilkukrotnej aplikacji leku na dobę, co wyraźnie obniża komfort życia kobiet. Hydrożelowe nośniki leków stanowią obiecującą alternatywę w dopochwowym leczeniu ginekologicznych. W trakcie wykładu omówione zostaną strategie wytwarzania platform hydrożelowych wraz z metodami ich aplikacji.

  1. dr Mateusz Gosecki – „Kora drzew – odnawialny surowiec dla chemii” 11:40-12:00, sala nr 1

Przemysł drzewny, obok drewna, wytwarza ogromne ilości odpadów roślinnych, wśród których istotną część stanowi kora drzew. Obecnie, odpadowa kora w najlepszym wypadku stosowana jest jako nośnik energii. Jednakże, kora wielu gatunków drzew może stanowić odnawialne źródło wielu cennych związków chemicznych stosowanych w różnych dziedzinach przemysłu chemicznego. Należy zwrócić uwagę, że znaczenie tego typu surowców będzie rosło wraz z ograniczeniem wykorzystywania surowców kopalnych. Wykład ma na celu przybliżenie słuchaczom różnych aspektów wykorzystywania kory drzew z naciskiem na pozyskiwanie produktów i półproduktów dla przemysłu chemicznego.

  1. mgr inż. Anna Graczyk – „Szczepionki RNA” godz. 13:40-14:00, sala nr 1

W obliczu pandemii wywołanej koronawirusem SARS-Cov-2 szczepionki mRNA stały się elementem wielu dyskusji a niekiedy sporów. Mimo, że szczepionki mRNA znane są naukowcom od lat 90-tych, światło dzienne ujrzały dopiero po wprowadzeniu na rynek międzynarodowy szczepionek przeciwko SARS-Cov-2 opracowanych przez firmy Pfizer-Biontech oraz Moderna. Niniejszy wykład ma na celu zaznajomienie słuchaczy z podstawami działania oraz historią rozwoju szczepionek mRNA a także potencjałem terapeutycznym jakim dysponuje ta technologia. Słuchacze wykładu będą mieli szansę zdobyć wiedzę niezbędną do krytycznego postrzegania docierających zewsząd informacji.

5. mgr Cezary Makarewicz – „Od granulatu do salonu samochodowego, czyli jak powstają plastikowe części w branży motoryzacyjnej” godz. 11:20-11:40, sala nr 1

W trakcie wykładu słuchacze zapoznają się z procesami technologicznymi i tworzywami sztucznymi wykorzystywanymi w przemyśle motoryzacyjnym, z mocnym naciskiem na różne rodzaje formowania wtryskowego. Przedstawiony zostanie także schematyczny łańcuch dostaw, który pozwala wykonać w pełni funkcjonalną część i zamontować ją w samochodzie. Omówione zostaną także procesy walidacji wymagane przez przemysł motoryzacyjny, konieczne testy oraz dokumentacje. Kolejnym zagadnieniem poruszanym w trakcie wykładu będą podstawowe narzędzia wykorzystywane przez działy jakości w firmach produkcyjnych do weryfikowania bieżącej produkcji oraz odpowiadania na zgłoszenia reklamacyjne. Po zakończeniu wykładu słuchacze powinni mieć świadomość z jakimi wyzwaniami mierzy się firma produkcyjna od momentu wpłynięcia zapytania o cenę aż do uruchomienia produkcji seryjnej, a także za co odpowiadają poszczególne działy firmy. Przykład branży motoryzacyjnej jest wzorcowy ze względu na wysokie wymagania jakościowe wobec dostawców, więc wypracowane przez nich rozwiązania doskonale sprawdzają się w innych gałęziach przemysłu. Zdobyta wiedza ułatwi wyobrażenie potencjalnego stanowiska pracy, które można objąć po ukończeniu studiów technicznych i być może zachęci do podjęcia nauki na studiach inżynierskich.

  1. mgr Damian Mickiewicz – „Opal – piękno i sprzeczność z prawami fizyki w jednym? Kryształy i koloidy” godz. 11:00-11:20, sala nr 1

Opal od starożytności zachwyca ludzi i jest uznawany za najpiękniejszy i najbardziej niezwykły kamień szlachetny. Co takiego jest w strukturze opalu, że czyni go pięknym? Czy bezpostaciowość  wyklucza się z krystalicznością? Gdzie rozpoczyna i gdzie kończy się tajemnica budowy kryształów? Jak i dlaczego chemicy-polimerowcy potrafią naśladować opal i skrzydła motyli i nie jest to skomplikowane? Co wspólnego mają cząstki polimerowe z ciekłymi kryształami?

  1. dr Vedha Hari Bodethala Narayanan – „The science of YOGA for children and adolescents” godz. 10:10-10:30, sala nr 2

Yoga is considered a tool for harmonizing the physical, mental, and spiritual well-being through various types of asanas, breathing exercises, and other postures by bending and twisting the body. The yoga asanas are a sequence of systematically established, slow, rhythmic, and graceful movements of various joints and muscles of the body aimed at attaining a definite posture for a brief period progressing to a static state of holding and again returning to the starting postures. The regular practice of yoga asanas helps to maintain normal physiological events in all body systems, including the bones and body fluids which could be supportive for prophylactic and therapeutic purposes in various diseases conditions. Research studies conducted around the world confirm that Yoga can support in reducing chronic pain, low back pain, stress, anxiety, depression, and insomnia.  According to the National Centre for Complementary and Alternative Medicine (NCCAM) at the National Institutes of Health, yoga can also help to lower heart rate and blood pressure. Yoga has been recognized as a promising alternative and adjuvant therapy to expensive pharmacological therapy and corticosteroid drugs for the treatment of hypertension and asthma, respectively. In addition, the American Academy of Pediatrics (AAP) endorses the yoga as a harmless and possibly effective treatment for children and youngsters managing with emotional, psychological, physical, and behavioural healthiness. In this context, the session discusses the science behind the yoga practice and its benefits.

Dni Otwarte w CBMiM PAN, Sienkiewicza 112, Łódź: Dział Chemii Bioorganicznej w dniach 10 – 11.05.2022, godz. 08:15-16:00

dr inż. Renata Kaczmarek, dr Ewa Radzikowska-Cieciura, dr Łukasz Pęczek, dr inż. Rafał Dolot

„Probówkowe zagadki dla szkolnej gromadki”

„Probówkowe zagadki dla szkolnej gromadki” to propozycja dla dzieci z klas III-V szkoły podstawowej, które chcą poznać piękno biologii i chemii. Naszym zamiarem jest pokazanie różnych zjawisk chemicznych, z którymi możemy mieć do czynienia na co dzień w otaczającym nas świecie. Zaprezentowane zostaną niezwykłe substancje organiczne oraz różne ciekawe eksperymenty chemiczne, mające na celu przybliżenie zjawisk fizyko-chemicznych. Pokażemy również aparaturę, która znajduje się w pracowni chemicznej. Spróbujemy w ten sposób wzbudzić zainteresowanie dzieci pracą chemika, biologa oraz fizyka.

 

Natomiast dla przedszkolaków, doświadczenia z zakresu chemii i fizyki – wykorzystując proste ogólnie dostępne i bezpieczne środki – będą prowadziły:

dr Agnieszka Tomaszewska-Antczak (Przedszkole Miejskie numer 99, Sienkiewicza 108, Łódź, dn. 10-11.05.2022, godz. 9:00-15:00).

„MAŁY ODKRYWCA- Zajęcia eksperymentalne w przedszkolu”

„Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy wiedzą i myśleć tak, jak nikt dotąd nie myślał”  (Albert Szent – Gyorgyi).

Małe dzieci charakteryzuje naturalna chęć poznawania świata i ciągle (czasem ku utrapieniu rodziców) zadają pytanie DLACZEGO? Najlepszym sposobem zaspokojenia tej dziecięcej ciekawości są zabawy badawcze i eksperymenty. Możliwość samodzielnego eksperymentowania daje dziecku olbrzymią radość i satysfakcję, rozwija zdolności manualne i poszerza horyzonty myślowe malucha, uczy związków przyczynowo-skutkowych.

„Mały odkrywca” to ok 60 minutowe zajęcia doświadczalne dla małych dzieci (5-6 lat) z zakresu chemii i fizyki wykorzystujące proste, ogólnie dostępne i bezpieczne środki. Dzięki wspólnej zabawie w „eksperymentowanie” maluchy będą mogły  samodzielnie wykonywać doświadczenia i  odpowiedzieć sobie na pytanie „Dlaczego?”. Celem zajęć jest zaspokojenie dziecięcych potrzeb poznawczych, zachęcenie do kreatywnego myślenia, rozwijanie wyobraźni, a przede wszystkim ukazanie radości płynącej z odkrywania czegoś nowego.

dr Ewa Radzikowska-Cieciura, dr Róża Pawłowska, dr Katarzyna Kulik, dr inż. Renata Kaczmarek (Zespół Przedszkoli Miejskich nr 4, Rydzowa 19, Łódź, dn. 12.05.2022, godz. 9:00-15:00, Przedszkole Miejskie nr 109, ul. Jana 6, Łódź, dn. 13.05.2022, godz. 9:00-15:00)

„Kolorowy świat biologii i chemii”

Niedołączoną cechą wszystkich dzieci jest ich naturalna ciekawość świata manifestująca się w takich pytaniach jak: „zastanawiam się co by się stało gdyby…” lub „mamo/tato a jak to się dzieje, że…”. Często te pytanie staje się początkiem wspaniałej przygody…
„Kolorowy świat biologii i chemii” to zajęcia mające na celu wprowadzenie dzieci w wieku przedszkolnym (5-6 lat) w fascynujący świat nauki, w którym poprzez zabawę dzieci poznają podstawowe zjawiska przyrodnicze. W ramach warsztatów zostaną zaprezentowane i przeprowadzone wraz z dziećmi ciekawe, ale jednocześnie całkowicie bezpieczne, doświadczenia mające na celu zachęcenie dzieci do samodzielnego poznawania otaczającego je świata. Przeprowadzone ‘eksperymenty’ mają pobudzić dziecięcą kreatywność oraz zainspirować do odkrywania nowych rzeczy. Nie trzeba być naukowcem by robić ciekawe doświadczenia i czerpać z nich radość!

 

Autor: Barbara Jeżyńska
Opublikowano: 10.04.2022
Aktualizacja: 12.05.2022
Podziel się

Polecane strony